Tannbehandling katt

Tannsykdommer er svært vanlig hos katt. De vanligste tannsykdommene er periodontitt (kronisk tannkjøttbetennelse), FORL (tannresorbsjon), tannfrakturer og stomatitt.

Tenner og tannpleie

Tannsykdommer er svært vanlig forekommende hos katt. Nesten alle katter vil i løpet av livet utvikle tannstein, noe som igjen kan føre til tannkjøttbetennelse (gingivitt), kronisk tannkjøttbetennelse med løsning av tenner (periodontitt), og i verste fall tannbyller (rotabscesser). Forebyggende tannbehandling, dvs. å fjerne tannstein og plakk regelmessig før det fører til sykdom er derfor viktig.
Eier kan også selv forebygge tannproblemer, det mest effektive middelet mot tannstein og plakk er daglig tannpuss.
Selvom tannsykdommer er vanlig forekommende, viser katter ofte lite eller ingen symptomer på smerte. Endret spise – eller tyggemønster kan være vanskelig å oppdage for eier og dette kan være eneste symptom på at noe er galt. Andre symptomer kan være dårlig ånde, vegring for å spise/tygge tørrfôr, redusert appetitt, vekttap, smatting og sikling.
Vi anbefaler derfor at alle katter kommer til helseundersøkelse hos veterinær minimum en gang årlig.

Behandlingstilbud

Når vi utfører tannbehandling må dyret legges i narkose. Vi tilbyr tannrøntgen med digitalt røntgenutstyr. Tannstein fjernes med en ultralydmaskin som knuser og fjerner tannsteinen, deretter poleres tennene. Vår veterinær Karoline Dolva har egen etterutdanning innen tannbehandling og utfører det meste av tannbehandling på hund og katt.

Periodontitt

Denne sykdommen angriper tannens festeapparat og vil derfor kunne føre til løse tenner og tannbyller.
Symptomer på periodontitt kan være mye tannstein, løse tenner, dårlig ånde og blødning fra tannkjøttet.
Periodontitt er resultat av langvarig ubehandlet tannkjøttbetennelse. Det er en kompleks sykdom som skyldes en kombinasjon av dårlig munnhygiene, opphopning av tannstein/plakk, ansamling av bakterier, arv med mer.
Når diagnosen periodontitt er stilt på en tann kan ikke skaden kureres, men med riktig behandling kan sykdommen holdes under kontroll.
Daglig tannpuss med myk tannbørste og kattetannpasta er det aller beste. Alternativt kan en bomullsdott med et middel som heter Hexarins, gnis over tennene daglig.
Før en starter med daglig tannpuss eller Hexarins må tennene være renset for all tannstein og plakk. Dette gjøres hos veterinær og under narkose. All tannstein over og under tannkjøttranden fjernes. Tenner og tannkjøtt inspiseres med et lite instrument (en probe) og det vurderes om det er behov for røntgen av affiserte tenner. Ofte er en tann så hardt angrepet at tanntekk kan bli anbefalt som behandling.
Katter som har hatt alvorlig periodontitt viser langt bedre trivsel og går ofte opp i vekt etter at involverte tenner er trukket.

FORL (Feline odontoklastiske resobtive lesjoner)

Denne tannsykdommen er svært vanlig forekommende på alle katter, og risikoen øker med alder. Over 50% av alle katter over 5 år har denne sykdommen.
Årsaken til sykdommen er uklar, men av en eller annen grunn begynner kroppens egne celler å angripe tannsubstansen, det skjer en resorbsjon. Sykdommen er progressiv, den utvikler seg til det verre hele tiden. De tenner som oftest angripes av sykdommen er de fremre jekslene i underkjeven, men det er ikke uvanlig at flere tenner angripes etterhvert.
Det finnes ingen behandling, men affiserte tenner må trekkes for å unngå smerter for katten.
Skader kan oppstå hvor som helst på tannen, men ofte ser vi dem like under tannkjøttranden slik at de kan være vanskelig å oppdage uten grundig undersøkelse med bedøvelse og røntgen av affiseret tenner.

FORL deles opp i ulike grader/stadier:
Grad I: overfladiske skader i emaljen
Grad II: skader i emaljen som går inn til tannbenet
Grad III: en større skade som har entret gjennom tannbenet og inn i rotkanalen
Grad IV: en omfattende skade som involverer tannben, rotkanal og med betydelig ødeleggelse av kronen (den synlige delen av tannen)
Grad V: hele tannkronen er borte. Røttene sitter igjen og er dekket av normalt tannkjøtt

Hvis en katt har fått påvist FORL er det viktg at katten følges opp med jevnlige kontroller hos veterinær slik at skader kan oppdages tidlig og affisert tenner trekkes så katten unngår å gå med smerter.

Stomatitt

Stomatitt betyr betennelse i munnhulen.Sykdommen har flere navn som kronisk stomatitt og feline gingivostomatitt mm.
Det kan være en rekke årsaker til stomatitt: autoimmune lidelser (kroppens egne celler angriper vev), nyresvikt,forgiftning, virussykdommer, kreft, andre tannsykdommer som feks periodontitt.
Sykdommen er svært smertefull for katten og gir redusert livskvalitet.
De vanligste symptomene eier legger merke til er dårlig ånde og nedsatt matlyst. Ved undersøkelse hos veterinær bør evt årsaker utelukkes, evt behandles. I de tilfellene der veterinæren ikke finner en klar årsak antar man at sykdommen skyldes en slags "allergi" mot plakk.
Behandling kan være daglig munnhygiene eier utfører selv og noen katter kan bli helt friske med dette. De aller fleste katter må dessverre trekke flere eller alle tennene. Dette er et stort inngrep, og siste mulige behandling for at katten skal bli smertefri. Undersøkelser viser at tanntrekk av alle tenner helbreder 60% av kattene, 20% blir mye bedre, men 20% oppnår lite bedring med denne behandlingen.
Katter klarere seg fint uten tenner, de kan fortsette å spise både tørr-og våtfòr. Utekatter kan få problemer med å forsvare seg mot andre katter/dyr.