Kiropraktor

Kiropraktikk på hund

Groruddalen dyreklinikk har tilbudt kiropraktikk for hunder ved kiropraktor Geir Wiik siden 1993.

Hva er kiropraktikk ?
Kiropraktorer har utdannelse og erfaring som gjør dem til eksperter i å finne og behandle feilfunksjoner i samspillet mellom nerver, ledd og muskler. Disse feilfunksjonene fører til det som i dagligtale kalles låsninger i leddene. Kiropraktoren bruker blant annet kiropraktiske justeringer for å løsne opp disse låsningene.

Hva behandler kiropraktorer ?
Feilfunksjon/ låsninger i ledd kan være en viktig del av årsaken bak diagnoser som prolaps, "kink", stiv nakke, torticollis, senebetennelser, muskelstrekk, halthet, slitasjegikt og smerter i rygg og lemmer.

Symptomer kan være endret holdning, redusert ytelse, dårlig koordinasjon, halthet, stivhet, slepe klørne mot underlaget, problemer med fart, vegring mot å gå i trapper eller hoppe inn i bil, vanskeligheter med å reise seg, endret adferd, overfølsomhet mot berøring, slikking og kløing uten annen kjent årsak.

Hovedverktøyet til kiropraktoren i behandlingen er den kiropraktiske justeringen. Dette er en hurtig og kontrollert bevegelse hvor målet er å øke bevegelsen, redusere muskelspasmer og smerte samt å stimulere nervesystemet. Dette vil føre til bedring i en mengde fysiologiske prosesser kroppen er avhengig av for å fungere optimalt.

I tillegg til den kiropraktiske justeringen vil ofte kiropraktoren bruke bløtvevsmetoder som massasje, triggerpunktsbehandling, traksjon samt i samråd med veterinær gi råd om hva som bør gjøres og ikke gjøres for å fremme helingen og unngå tilbakefall

Utdannelse
Kiropraktor er en beskyttet tittel i Norge, man kan derfor ikke kalle seg kiropraktor uten godkjent utdannelse og autorisasjon. Utdannelsen for å bli kiropraktor tar 6 år på universitetsnivå, og er i utgangspunktet bare rettet mot mennesker. Det er ingen offentlig godkjent skole eller autorisasjon for utdannelse av kiropraktorer for dyr.
Kiropraktorer og veterinærer har imidlertid gått sammen om å utvikle kiropraktikk på dyr. Det holdes omfattende kurs-serier som bare er åpne for veterinærer og kiropraktorer flere steder i Europa, USA og AustraliaDet er ennå ikke mulig å ta disse kursene i Norge eller Sverige. Dersom du ønsker å benytte deg av kiropraktikk på ditt dyr er det lurt å sjeke om behandleren har eksamen fra en av disse skolene. Dette han du sjekke på www.IVCA.de .

Kiropraktor Geir Wiik:
Wiik har vokst opp med hunder, og driver idag aktivt med langdistanse sledehundkjøring med alaska huskyer. Han er en av de i landet med lengst erfaring innen kiropraktikk på hunder, og har jobbet ved Groruddalen Dyreklinikk siden 1993. Han er en populær foredragsholder for hundeeiere innen forebygging av skader, kenneldrift, fysisk trening og hundekjøring.

Utdannelse til kiropraktor ble tatt ved Northwestwern College of Chiropractic, og innen kiropraktikk for hund tok han kurs i regi av AVCA: American Veterinary Chiropractic Assosiation i 1992 og 1993.
Da detter feltet er i stadig utvikling følte han i 2008/2009 at det var på tide igjen å få videre oppdatering og kursing, og ytterligere 210 timers kursing innen veterinær kiropraktikk ble fullført ved Backbone i Tyskland. Han har sertifiserings-eksamen i Animal Chiropractic i regi av International Veterinary Chiropractic Assosiation (IVCA).
Geir Wiik er medlem av International Veterinary Chiropractic Assosiation og Norsk Kiropraktorforening.

Dersom du lurer på om din hund kan ha nytte av kiropraktikk ved Groruddalen Dyreklinikk er Kiropraktor Geir Wiik glad for å kunne besvare dine spørsmål.