Vaksinering av hund

Vaksinasjon av hunden din er en god investering i hundens helse.

NYHET: VAKSINE MOT BORRELIA

Vaksineringsprogrammene som anbefales i dag er skreddersydd for å gi god beskyttelse mot alvorlige smittsomme sykdommer hos hundene våre. Følger man vaksineprogrammene får hunden samtidig årlig helsekontroll som inngår i våre vaksinasjonsrutiner. For at vaksinene skal gi best mulig beskyttelse og minst mulig belastning på hunden, sjekker vi alltid at hunde er frisk før den vaksineres.

Følgende anbefalinger gjelder for hunder som kun skal oppholde seg i Norge og Sverige:

Vaksine mot parvovirus, valpesykevirus og smittsom leverbetennelse :

Grunnvaksine gis fra 12 ukers alder, men hvis ønskelig kan den gis ned til 10 ukers alder.
Dersom det ønskes enda tidligere beskyttelse kan vaksinen gis ned til 6 ukers alder. Valpen må da revaksineres etter fylte 10 uker for å oppnå optimal beskyttelse.
Hunden revaksineres etter ett år, deretter hvert tredje år.

Vaksine mot kennelhoste (parainfluensavirus):

Inngår i kombinasjonsvaksine med parvovirus, valpesykevirus og smittsom leverbetennelse.
For å opprettholde beskyttelsen revaksineres hunden årlig.

Vaksine mot Bordetella bronchiseptica og parainfluensa (kennelhoste):

Bakterien Bordetella bronchiseptica kan inngå i kennelhostekomplekset. For å oppnå en bredere beskyttelse mot kennelhoste kan det gis en intranasal vaksine som beskytter mot både B. bronchiseptca og parainfluensavirus. Intranasal vaksine betyr at vaksinen dryppes ned i neseboret til hunden. Vaksinen kan gis samtidig med kombinasjonsvaksinen for parvovirus, valpesykevirus og smittsom leverbetennelse.
Vaksinen kan gis til valper ned til 6 ukers alder. For å opprettholde beskyttelsen revaksineres hunden årlig.

For hunder som skal reise til utlandet gjelder egne regler mhp vaksiner og behandling mot innvollsorm.

Skal du ta med hunden din på reise utenfor Norge bør du gå inn på våre sider om reise med hund i utlandet. Der finner du mer inngående informasjon om hva du bør gjøre, og hvilke krav som gjelder mhp vaksiner og ormebehandling, eller gå inn på mattilsynet sine hjemmesider www.mattilsynet.no-reise med dyr.
Husk det er dyreeiers ansvar at hunden til enhver tid tilfredsstiller de gjeldene regler.