Hofteleddsdysplasi hos hund.

Hos enkelte hunderaser er hofteleddsdysplasi utbredt.

Hofteleddsdysplasi (HD) skyldes en utviklingsfeil i hoftene og rammer først og fremst de store hunderasene. Når hofteskålen og lårhodet utvikles feil i løpet av hundens vekstfase vil de ikke passe perfekt sammen slik som de gjør hos en frisk hund med et normalt hofteledd. Hofteleddet blir istedet deformert i større eller mindre grad. Dette gir på sikt unormale slitasjeforhold i hofteleddet og vil på sikt disponere for sekundære forandringer som forkalkninger i hofteleddet. Det fører også til kroniske forandringer i leddkapsel og leddbånd. Til sammen kan dette gi kliniske symptomer som smerte, halthet og stivhet.

Hofteleddsdysplasi er en arvelig lidelse.For å bekjempe lidelsen ønsker man derfor å kun benytte HD frie hunder i avl. På flere raser kreves det derfor at avlshunder skal være røntgenfotograferte for at avkommet skal kunne bli registrert i Norsk Kennel Klubb (NKK). Hunden skal være minst 12 mnd gammel ved røntgenfotografering, for enkelte av gigantrasene skal hunden ha passert 18 mnd ved røntgenfotografering. Hunden får et beroligende medikament i forbindelse med røntgenundersøkelsen og bildene sendes til NKK for avlesning. Hoftene graderes fra A-E der A og B er fri for HD.

Symptomer

Som regel vil ikke hunder med svak grad av HD vise kliniske symptomer, og de vil kunne leve et helt normalt hundeliv. Hunder med større grad av HD vil som regel vise symptomer før eller siden, men tidspunktet og grad av symptomer vil variere fra hund til hund. Skulle din hund vise symptomer som smerte, halthet og/eller stivhet etter hvile er det viktig å oppsøke veterinær. Veterinæren kan etter undersøkelse og røntgenbilde av hoftene gi individuelle råd og veiledning. Dette gjelder trening, fòring, evt kosttilskudd, og ved behov vil veterinæren foreskrive smertestillende og betennelsesdempende medisiner. Hunden kan også henvises for rehabiliteringstrening.
Mange hunder kan leve et godt hundeliv med HD dersom man legger forholdene til rette. Jevn og regelmessig mosjon er alltid viktig for hunder med HD.